woensdag 15 juni 2011

Zwolse Halve Marathon Festival 2011 #zhm11


Aanstaande zaterdag is het dan weer zo ver….of eigenlijk niet zo ver…
In Zwolle zal het Zwolse Halve Marathon Festival gehouden worden wat zoals de naam al zegt o.a. bestaat uit het lopen van de halve marathon. Ja en die is inderdaad ver, heul ver.


Zelf krijg ik het (nog) niet voor elkaar om een halve marathon te lopen, zo’n 16 km en dan beginnen de gewrichten aardig te protesteren….Jammer de conditie laat het denk ik toe…maar ook dat weet je natuurlijk pas als je het doet.
Natuurlijk ben ik er ooit aan begonnen om toch eens de halve of misschien wel de hele te lopen…In het afgelopen jaar heb ik die doelen wel bijgesteld. Stiekem blijft er de wens maar ergens in mijn hoofd spreekt ook de stem realiteit.
Het afgelopen jaar, eigenlijk sinds #zhm10, heb ik twee maal een periode niet kunnen lopen. De ene periode was meteen na #zhm10 en de andere periode was afgelopen maart/ april.
Na vorig jaar de 4 Engelse Mijl heb ik last van mijn knie en scheenbeen gehad en even goed rustig aan moeten doen. Dat was lastig, heel lastig. Een dag baal je van het feit of de beslissing, nog een dag…je begint tijd over te hebben en nog een dag…je moet er uit!!! Wat lastig om die uitlaatklep te moeten missen, even alles van je afrennen. In een eerder blog heb ik hier wel eens over geschreven. Het jaagt me op, licht ontvlambaar en ik word druk-drukker-drukst-irritant.
De periode in maart/ april dit jaar was ik lichamelijk niet fit, last van een fikse bronchitis. Lastig, moe en wat minder zin maakten nog steeds dat ik er opgefokt van raakte. Toch heb ik me aan de adviezen gehouden, het kon ook niet heel veel anders maar ik voelde ook dat ik het moest doen om het dan later weer volledig op te kunnen pakken.
Dat volledig oppakken is inmiddels denk ik weer gelukt. Al valt het nog niet mee, de 10 km 3 keer in de week waren een eitje maar dat is nu nog steeds niet weer het geval. Het lukt, 10 km maar dan is het ook klaar….Natuurlijk kan dat verder uitgebouwd worden….Daar ga ik natuurlijk wel voor aan het werk.
Naast het lopen doe ik sinds kort aan trampoline springen. De gouden tip kwam van twittervriend @_roodbaard. Het is een goede warming up voor het hardlopen en ik merk echt verschil of ik heb gesprongen voor het lopen of niet, of dit nu het doel was vraag ik me niet eens af…. Het springen op een trampoline geeft mij de juiste warming up waardoor ik soepeler loop, makkelijker sneller loop en in mijn hoofd ook eerder in de fase van ‘’niet bewust meer meemaken dat ik loop’’ zit. Kortom genoeg redenen om het te doen. Lees hier het artikel welke ik kreeg van Robbert Roodbaard.
Zaterdag is het dan zover Het Zwolse Halve Marathon Festival. Het begon ooit een aantal jaren geleden voor mij. Samen met Robert en de kinderen gingen we Gerdien(zus) en André(zwager) aanmoedigen.
Ze liepen voor de eerste keer mee. Het was een groot spektakel, alleen al de spanning of we ze überhaupt zouden zien….tussen al die andere runners. Het was, en is nog steeds,zo geregeld dat de #4EM begint en dat daarna de halve marathon lopers komen. De #4EM loopt een stuk, de halve marathon lopers lopen hetzelfde stuk maar lopen een gedeelte van het stuk nog twee keer, kortom sta je op het goede punt dan komen de halve marathon lopers driemaal voorbij….en dat is een feest!
Het is, heb ik mij laten vertellen, een pittige loop en daar kan ik me ook iets bij voorstellen, het tweede rondje kan in je beleving ‘’dodelijk’’ zijn. Er zitten veel variaties in de loop, asfalt en klinkers, heuveltje op en af….
Maar BOVENAL het is zooooo gezellig, frequent op de route zijn er muziekpodia opgebouwd waar je als runner onderdoor loopt. Het ene podium laat jazz horen, het andere podium rock en weer een ander podium heeft een DJ. De sfeer is om van te smullen, de lopers genieten van de muziek en de aanmoediging, de ‘’aanmoedigers’’ van de muziek en lopers die weer genieten en zo geniet iedereen maar raak!
Aanstaande zaterdag is het dan zo ver, zelf de #4EM en een aantal bekenden lopen de halve marathon, de regen zal de pret niet drukken al moet ik eerlijk bekennen dat een zonnetje leuker zou zijn voor het publiek.
Op dit moment nog naarstig op zoek naar twee toegangsbewijzen voor de halve marathon, dus mocht iemand tips hebben, van harte welkom……
Vorig jaar ….
396
W2072
Marjolein Pastink
Assen
1977
1589e
15:30
21:48
41:49
37:17
9,230

2 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal,en Zwolle moet je gewoon een keer gelopen hebben.Mooi dat Zwolle in 2012 weer een hele marathon krijgt.Succes en misschien lukt het om 2 startbewijzen te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven!
    Ook ik zal er dit jaar bij zijn en ik zal je heel hard aanmoedigen!!

    BeantwoordenVerwijderen