maandag 3 januari 2011

#hardlopen #asics #genieten #runkeeper


Dit zijn door mij veel gebruikte termen op twitter en in mijn doen en laten.
Wat een heerlijkheid….hardlopen in de buitenlucht, door weer en wind, door regen en zonneschijn, door sneeuw en over ijzel. Dat laatste is wel echt van de afgelopen weken.

Door de sneeuw lopen, ik heb er erg van genoten. 

Mijn favoriete rondje is wel langs de #A28 heen, over de #A28 via het viaduct en dan via de golfbanen van #assen weer terug(omg.Assen).
Dit rondje is tegen de klok en zo heerlijk, in het begin nog in de drukte van het verkeer, de ‘’langszoevende’’ auto’s op de A28 om vervolgens als je hoofd langzaam aan is opgeruimd nog even heerlijk door het groen en de rust verder te hollen.


Hollen, rennen? Mijn tempo schijnt volgens sommige mensen overeen te komen met joggen. Nu, prima geef het een naam. Ik vind dat ik ‘’hard’’ loop maar als je naar mij kijkt en je vindt dat ik jog…dan vind ik dat ook goed.

Tijdens het lopen heb ik altijd support van #runkeeper, nou ja altijd…als je me volgt op twitter weet je dat het af en toe niet het geval is en dat de GPS het tijdelijk begeeft.
Ik kan bijna zeggen dat van de frustraties die dan ontstaan bijna weer opnieuw de run gemaakt moet worden.
Runkeeper is een app op de iPhone. Bij de volledige versie kun je instellen wat je plan is om te gaan doen, je kiest je sport/ activiteit. In mijn geval is het skeeleren, fietsen of hardlopen.
In het laatste geval geef je aan wat je van plan bent te doen, bijvoorbeeld het aantal kilometers en of je dat aaneengesloten of door middel van interval wilt bereiken.
Je selecteert indien gewenst een afspeellijst uit de iTunes bieb en je start de app. Eerst wordt er gezocht naar GPS die tijd gebruik ik om rustig naar een plek te wandelen en daar wat rek en strek oefeningen te doen.

Dan druk ik op start en begint de afspeellijst tegelijk met de aanvang/ introductie van mijn trouwe coach, inmiddels al een ruim jaar.
Ze zegt wat ik ga doen en elke 5 minuten geeft ze aan hoeveel minuten ik op dat moment bezig ben, wat ik doe, hoeveel kilometer ik heb gemaakt en wat mijn gemiddelde snelheid is op dat moment.

Dat het frustreert wanneer GPS uitvalt hoef ik denk ik niet uit te leggen, als je gemiddelde snelheid naar een nulpunt daalt….terwijl jij je uitslooft en je in het zweet rent.

Eenmaal klaar stop je de applicatie en krijg je de mogelijkheid er zelf ook nog wat van te vinden, dit kun je invoeren in het scherm wat dan naar voren komt en daarna sla je de gegevens op. Op dat moment rond mijn coach het af en worden de gegevens naar runkeeper verzonden waar je alles terug kunt vinden.
De mogelijkheden die Runkeeper op de site toont zijn ook weer zeer uitgebreid.

Hoe boos ik voor het lopen kan zijn, hoe gefrustreerd of geïrriteerd ik ergens van kan zijn, ik kan niet pissig genoeg vertrekken….na het lopen is het verdwenen.
Wat heerlijk en wat een noodzaak!  

3 opmerkingen:

  1. Goed voornemen, morgen ga ik ook weer naar de sportschool, maar dan wel een met sauna... #lopenisnietmijnding

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap hoor Marjolein, volgens mij ren jij tegenwoordig elke dag, en dan bijna elke dag 8 tot 10 kilometer, weer of geen weer. Ik weet nog dat je vorig jaar met die sneeuw je voordeur niet eens open kreeg, maar toch ging je rennen....
    Wat een discipline.
    En dat met jou drukke leventje, respect!
    Liefs, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen